Allt fler kändisar tar efter den senaste trenden inom dieter som modernt kallas periodisk fasta. Vissa kallar detta inte ens en trend utan mer av en ny livsstil. I denna artikel förklarar jag mer om och vilka fördelar fastan kan ge just dig.

Fotos de stock gratuitas de almuerzo, aperitivo, bol, cena

Allt sedan den japanske veteskapsmannen Yoshinori Ohsumi belöndes med Nobelpriset i medicin 2016 om sin utredning om Autofagi, så har fler och fler fått upp ögonen för dieten kopplad till detta fenomen som idag kallas periodisk fasta. Dieten går ut på att man låter kroppen “svälta” under X antal timmar per dygn, mellan den sista och den första måltiden, vilket i slutänden inte bara har många fördelar för hälsan utan även snabbt förbränner fett i kroppen. Du ska helst kombinera fastan med en hälsosam kost, hitta tips på en otroligt nyttig frukost här.

Trend bland kändisar

Hollywood-kändisar såsom Jennifer Aniston, Gisele Bündchen, Kourtney Kardashian och Halle Berry är bara några av de få som använder fastan som daglig rutin för ett hälsosammare liv och för att hålla sig slanka. Kombinerat med en vardaglig träningsrutin kan du få fatastiska resultat på nolltid.

Fotos de stock gratuitas de adecuado, apto, arco hacia arriba con una pierna, asana
Periodisk fasta med ett rutinmässigt träningsschema ger bäst och snabbast resultat.

Hur fungerar den?

Det finns många alternativ att välja mellan om du bestämmer dig för att prova denna diet. Härunder nämner jag några av de mest populära.

16:8 Modellen

Den här modellen går ut på att du äter under 8 timmar om dagen och sedan låta kroppen vila under 16 timmar. Detta innebär att du skippar en måltid, antingen frukost eller middag. Under de 16 timmar som kroppen vilar från föda får du bara dricka vatten, te eller svart kaffe utan några tillsatser såsom socker, eller mejeriprodukter såsom mjölk.

5:2 Modellen

Detta går ut på att du äter strikt kaloribaserade måltider 5 utav veckans 7 dagar. Det innebär att du väljer två dagar i veckan då du äter max 500 kalorier som kvinna, 600 kalorier som man. Denna modell är enligt de flesta den mest skonsamma varianten av fasta.

24-timmars Modellen

Den här varianten går ut på att du inte äter fast föda alls under ett dygn i veckan.

Födelarna med periodisk fasta

Några av de påstådda fysiska fördelarna av fasta omfattar:

  • Förbättrad mental skärpa och koncentration.
  • Viktnedgång och minskning av kroppsfett.
  • Lägre nivåer av insulin och socker i blodet.
  • Ökad energi
  • Ökad fettförbränning
  • Lägre kolesterolnivåer
  • Akrivering av cellrening genom att simulera autofagi (upptäckten av vetenskapsmannen Yoshinori Ohsumi som belöndes med Nobelpriset i medicin 2016)
  • Minskad inflammation

Vad du bör tänka på innan du börjar

Är du fullt frisk och vill prova på periodisk fasta finns det några värden som kan vara värda att hålla lite extra koll på för att se hur fasta påverkar dig, på kort och lång sikt.

Har du någon gång i livet lidit av någon form av ätstörning bör du vara försiktig med att fasta eftersom det kan trigga igång destruktiva ätmönster. Är du diabetiker bör du inte prova på fasta utan att först rådgöra med din läkare. Gravida avråds också från fasta.

Se till att ta ett blodprov innan du börjar så du kan se hur dina resultat påverkas.

Fotos de stock gratuitas de agenda, bienestar, chequeo, ciencia
Viktigt att konsultera med sin läkare innan man bestämmer sig för att prova periodisk fasta.

Läs på innan du provar periodisk fasta

Det finns många hemsidor som kan vara till stor hjälp innan du bestämmer dig för att ge dig in på att prova periodisk fasta. Vill du har mer tips innan du börjar så kan du hitta mer information på denna sida.